Advanced Course, England
Halliwick Advanced Course for therapists
in paediatric neurological rehabilitation

Undervisere:
Ann Gresswell, Teacher/Physiotherapist, Oxford
Jean-Pierre Maes, Physiotherapist,  Senior NDT-Bobath Tutor, London og konsulent.
Begge undervisere er IHA recognised Senior Halliwick lecturers.

Fra de engelske medlemmer IHA´s Education and Research Committee: Jean Pierre Maes og Ann Gresswell fik jeg invitation til deltagelse i et 5 dages “Halliwick Advanced Therapy Course with special emphasis on paediatric conditions” i Stroud, nær Bristol  i november 2012.

Begge er senior Halliwick undervisere og uddannet fysioterapeuter.
Jean Pierre har i en årrække været Senior Tutor på Bobath Centret i London, hvor han har varetaget uddannelsesforløb for terapeuter i behandlingen af børn og unge med cerebral parese. Derudover har han egen konsulentvirksomhed i London, hvor han tilbyder vejledning til forældre og fagpersoner ift. træningen af børn og unge med cerebral parese.
Ann har særlige kompetencer indenfor kommunikation og er desuden uddannet specialundervisningslærer.

Børnefysioterapeuter mødes på Halliwick Advanced Course
På kurset mødtes 11 fysioterapeuter fra forskellige egne af Storbritannien, 2 fysioterapeuter fra Barcelona og jeg til nogle udfordrende dage i både teori og praksis.

Hver formiddag havde vi i mindre grupper et barn fra specialskolen i vandet, og om eftermiddagen kom forældre med børn i alderen 11 mdr. – 8 år. Børnene havde forskellige typer af cerebral parese, så vi fik i praksis sat fokus på variationen af støtte ift. barnets bevægemønster. Det blev tydeligt for alle, at børnenes muligheder for kontrol af balance og fremme af bevægelse både afhang af den tilpassede personlige støtte og arbejdet i bevægelse med rotationer. Eksempelvis fik barnet støtte til at holde hoften flekteret, mens der blev skiftet med kombineret rotation mellem lodret til sideliggende position, når barnet extenderede med hoved og krop.

I teorien så vi illustrative klip af børn med cerebral pareses bevægemønster på land og i vand. Vi drøftede i mindre grupper og plenum, hvorledes det ville være hensigtsmæssigt at arbejde med børn og unge i vandet. Børnene fra praktikkerne gav os desuden et indblik i forskellige former for kognitive vanskeligheder, hvor videooptagelserne var et fælles afsæt for både konkrete diskussioner og mere generelle.
Eksempelvis fik jeg fra formiddagens praktik mange pædagogiske input til at lege med te-selskab afhængig af barnets kognitive vanskeligheder.

Kurset havde i disse sammenhæng stor glæde af at næsten alle terapeuterne havde længerevarende Bobath uddannelser bag sig og flere havde mere end 10 års erfaringer med målgruppen.

Jeg var glad for at danne par med min spanske fysioterapeut kollega i IHA Education, Montserrat fra Barcelona omkring en dreng på tre år i eftermiddagspraktikken. Drengen var på land præget af, at armene blev holdt i hurrastilling, og at han ikke kunne føre hænderne sammen foran kroppen eller til munden. Hans mest aktive bevægelse var små stive benspark. Han havde været i vandet få gange tidligere, så vi havde fået en udfordring både med hensyn til støtte og mere pædagogisk.

Næstsidste dag lykkedes det for første gang at guide/ føre hans hænder sammen foran munden og lege med pust, boble på hænderne af den frie fysioterapeut. Mor blev meget berørt at dette og håbede meget, at drengens første dagtilbud inden længe ville give mulighed for et kvalificeret tilbud om behandling i vand.

Montserrat, Jean Pierre og jeg var enige om, at drengen ville profiterede at få tilbud om behandling/træning i vand flere gange om ugen ud fra, at hans bevægerepertoire var større i vand end på land. Vandet gav ham mulighed for at organisere sit bevægemønster på en ny måde med hjælp af vandets opdrift og turbulens.

Kurset levede op til mine forventninger om få kursus, hvor Jean Pierres højt specialiserede viden om børn med cerebral parese blev sat i spil i forhold til behandling/træning i vand. Herunder var det fagligt meget udbytterigt at arbejde med de samme børn i vandet flere dage i træk under kyndig supervision. For flere børns vedkommende en betydelig forskel i kontrol af balance og bevægelse fra første dag til femte dag.

Jeg vil varmt anbefale kurset til danske fysioterapeuter, ergoterapeuter og talepædagoger, som arbejder med børn med cerebral parese i vandet.
Forudsætningen for deltagelse i kurset er et Halliwick Grundkursus, som kan tages i Danmark.

Jean Pierre og Ann tilbyder kurset i andre lande – så kontakt mig, hvis det har din interesse.

Ann og Jean Pierre har tidligere skrevet en artikel om denne målgruppe:

The_Halliwick_Concept_for_clients_with_cerebral_palsy_or_similar_conditions

Artiklen blev bragt til BABTT Issue no 62