Vælg en side

En del barnets handleplaner?

Børneergoterapeut Lena Andreasen har skrevet en artikel til Halliwisen nr. 4 – 2012

Halliwick Advanced Course

Halliwick – en del af barnets handlemuligheder?

Tirsdag den 11. september 2012 mødte 14 forventningsfulde kursister op på Kirkebækskolen. Deltagerne var professionelle indenfor det specialpædagogiske område for børn og unge, hvor eleverne havde tilbud om at komme i bassin. Kursisterne havde tidligere gennemført et grundkursus i Halliwick Conceptet.

Målene for kurset var bl.a.

  • At tilegne sig viden om anvendelsen af ICFCY som referenceramme i forhold til Halliwick konceptet
  • At få erfaringer med at beskrive fokusområder for det enkelte barns aktiviteter og deltagelse i vandet set i relation til barnets personlige udviklings- og læringsplan.
  • At tilegne sig viden om tilpasning af aktiviteter i.f.t. funktionsevnenedsættelse.
  • At få udbygget viden om Halliwick konceptet.

Som forberedelse til kurset havde kursisterne bl.a. lavet en vurdering af et barns færdigheder i vand samt et videoklip af forskellige aktiviteter som barnet deltog i, når det var i bassin.

Hele dagen var der en rigtig god energi på kurset. De forskellige aktiviteter i vandet både uden og med elever dannede baggrund for megen inspiration, vidensdeling og praktisk afprøvning/ indøvning af forskellige former for facilitering og støtte.

Videoklippene dannede baggrund for såvel analyse som vurdering af barnets færdigheder i vand, formålet med samt udførelsen af selve aktiviteten samt en diskussion af, hvordan situationen evt. kunne optimeres.

Der var i gruppen megen interesse for og fokus på barnets aktiviteter og deltagelse i vandet samt den professionelles muligheder for at støtte og udvikle barnets kompetencer i vand.

Desværre gik tiden alt for hurtigt, så opgaven med at beskrive fokusområder for det enkelte barns personlige udviklings- og læringsplan nåede ikke at fylde så meget på dette kursus. Men kursisterne fik helt sikkert inspiration til, hvordan dette kan gøres, således at svømning/ træning i vand kan gøres mere målrettet og synligt i elevplanerne.

Min kommentar om dagens udfordringer af kursistens færdigheder i vandet:

Dagen bød også på de udfordringer, som kursisterne havde medbragt.
Louise fra Geelsgaardskolen ønskede at give en oplevelse af at være en svømmer, som er døvblind. På det øverste foto kan de se Marianne (med sorte svømmebriller)  blive støttet i vandet af Rikke. Kommunikationen mellem de to foregik ved hjælp af kropstegn.

På fotoet får Pia en tur i vaskemaskinen.
Hun har krummet sig sammen som en lille kugle og bliver dernæst roteret om forskellige akser på vejen gennem rækken. Det kræver tillid til egen formåen i kontrol af åndedræt og samtidig en særlig oplevelse at bliver drejet rundt i mange retninger.

Ved fortsat at bruge webstedet, accepterer du brugen af cookies. mere information

Cookieindstillingerne på denne hjemmeside er indstillet til "tillad cookies" for at give dig den bedste oplevelse muligt. Hvis du fortsætter med at bruge denne hjemmeside uden at ændre dine cookie-indstillinger, eller klikker på "Accepter" nedenfor, så giver du samtykke til dette.

Close